7 tips till dig som vill ta hjälp att bygga din van
Drömmen om vanlife behöver inte vara körd för att du har tummen mitt i handen eller inte alls känner dig sugen på att bygga vanen själv, det finns många personer som gärna gör det åt dig. Men eftersom detta är ett relativt nytt fenomen finns det få namnkunniga personer och företag som har hållit på länge och det kan därför vara svårt att hitta någon som känns helt säker att anlita. Tyvärr har vi hört om flera exempel där slutresultatet inte har blivit som en har tänkt sig, därför har vi tagit fram denna checklista till dig som vill ha hjälp med att bygga din van.
1. Tänk igenom budget & behov
Hur mycket pengar har du råd att betala? Eftersom det går att lägga i stort sett hur mycket pengar som helst på att bygga en van, gör du klokast i att helt enkelt börja med att se över din ekonomi. Allra helst ska du även ge plats för en buffert i din budget, eftersom bilar har en tendens att överraska oss med oväntade utgifter. När du vet hur mycket pengar du har att röra dig med, är det dags att göra en inventering över vilka behov och önskemål du har. Genom att börja med budgeten är det förhoppningsvis också lättare att sätta realistiska önskemål om materialval, funktioner och prylar som tacklucka, värmare, kylskåp osv.
2. Var övertydlig i kommunikationen
Du har med största sannolikhet spenderat en hel del tid och tankeverksamhet på att skapa din drömvan i fantasin, du kan se minsta lilla detalj framför dig och allt är så sjukt snyggt! Men, hur glasklart det än är för dig, kan viktiga detaljer och saker som du har tagit för givet, missas när du ska presentera din vision för personen som ska bygga vanen. Därför är det bättre att vara övertydlig i kommunikationen. Gör en ritning över hur layouten av vanen ska se ut, allra helst med mått. Om du inte kan göra en själv, gör den tillsammans med byggaren. Berätta vad som är viktigt att det blir exakt så som du har tänkt dig och var det finns spelrum att göra förändringar längst byggets gång, om det skulle behövas. Berätta gärna också hur du ska använda din van, om det är en erfaren byggare kommer personen då kunna upptäcka om det är någonting i planen som inte klaffar med det du tänkt använda den till. Du kanske t ex säger att du vill använda vanen på vårvintern eller senhösten, men samtidigt har sagt att du inte vill ha en värmare. En bra byggare påpekar då förhoppningsvis risken för kylslagna nätter och förbereder dig på att det kan vara bra med en extra sovsäck, om du inte ändrar dig och vill ha en värmare.
3. Be om en detaljerad offert
En offert är ett slags erbjudande om tjänst från säljaren till dig som köpare. Här ska detaljerna om bygget framgå, som till exempel utformning, ritning över vanbygget, vilken utrustning som ska finnas, pris och tid för när vanen ska vara klar. Här blir det också lätt att se om det är någonting som har fallit mellan stolarna i er kommunikation. Ni kanske har diskuterat att ha en till två takluckor och medan du har landat i att du vill ha två, har byggaren endast skrivit in en i offerten. Då kan du rätta till missförståndet nu så slipper det framkomma i ett senare skede. Vi vill gärna understryka detaljerad offert, eftersom det både minskar risken för missförstånd och är ett slags bevis för vad som var sagt, om det skulle uppstå oenigheter i framtiden. Om du upplever att offerten är för övergripande, be om en mer utförlig! Det är också bra att komma överens om vad som händer om bygget blir försenat eller andra komplikationer uppstår. Om du accepterar offerten inom den betänketid som givits, har ni slutit ett avtal, som båda parter är skyldiga att uppfylla.
4. Ta referenser
Be om att få referenser på tidigare vanbyggen som personen eller företaget har gjort. Det allra bästa är om du kan få prata med någon (helst flera) av de tidigare kunderna, för att få dig en bild av hur hela processen har upplevts från köparens håll. Alla seriösa byggare borde med stolthet vilja visa upp tidigare jobb och om de inte vill det skulle vi nog överväga att leta efter någon annan. Referenser ger ingen fullständig bild, eftersom byggaren antagligen inte ger dig numret till den där missnöjda kunden. Men det ger dig ändå en chans att se tidigare byggen och få höra hur kommunikationen har fungerat. Det allra bästa är om du kan få se någon av byggena på riktigt. Passa på att ställa alla frågor du kan komma på, både vad som var bra och vad som var mindre bra. Och gärna om det var någon som denna köpare önskar att den hade vetat/kommit överens om i förhand.
5. Researcha företaget/personen
En snabb googling på företaget eller personen som du överväger att anlita är också en bra idé. Scrolla igenom träffarna och klicka dig gärna vidare till både sida tre och fyra. Du behöver givetvis inte läsa allt, men på det här viset kommer du förhoppningsvis kunna skapa dig en bild av huruvida tidigare kunder varit nöjda eller missnöjda. Sen ska det poängteras att en dålig recension absolut inte behöver betyda att du ska springa åt andra hållet, gräv lite djupare i just detta bygge och försök ta reda på vad som blivit fel den gången. Även de bästa tjänsterna och produkterna får dåliga recensioner ibland och förhoppningsvis leder det till att de blir ännu bättre. Hur de hanterar kritiken kan också vara viktigt att veta, om det skulle dyka upp någonting som du inte är nöjd med.
6. Betala vitt
Att leja någon som ska bygga en van åt dig är inte billigt och vi förstår att det kan kännas lockande att betala svart för att få ner priset. Men det finns flera anledningar till varför du INTE ska göra det, både för din egen och för byggarens skull. För det första står du då där helt utan garantier och möjlighet att få hjälp om du blir missnöjd eller blåst. Vi vet exempel på när personer har blivit tvungna att göra om hela bygget, utan att få en krona tillbaka från den första byggaren. Om du däremot har betalat vitt, kan du ta hjälp av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att lösa en eventuell tvist. Det är dessutom olagligt att betala en hantverkare svart, rubriceringen är skatteföreteelse eller skattebrott och kan ge bötesstraff eller fängelse upp till två år. Källa*
Du vill väl inte heller bidra till att byggaren får sämre pension, faller utanför välfärdssystemet och riskerar böter och fängelse för att ha byggt din van?
7. Våga fråga & ställa krav
När du går in i en matbutik eller byggvaruhandel vet du redan hur saker och ting fungerar. Du betalar på det sätt som du föredrar - kort, kontant eller faktura och du kan välja om du vill spara kvittot eller be personen i kassan att slänga det. Men när du anlitar en byggare som du fått rekommenderad eller hittat på nätet, är det ganska många saker som kan bli hängande i luften. Istället för att anta eller gå runt och fundera över saker, fråga! Är detta vitt? Kommer jag att få ett kvitto på bygget? Finns det några garantier om någonting går sönder kort efter köpet? Hur länge gäller garantin? Om svaren inte blir det du hade velat, ställ krav! “Jag vill betala vitt och få kvitto, annars vänder jag mig till någon annan.” Om du och jag är det minsta lika, vet vi båda hur svårt det är att backa ur en sån här grej när bollen väl är i rullning. Men lyssna på magkänslan och var lugn i det faktum att det finns fler byggare där ute. Om den första (eller andra, eller tredje) inte känns rätt, leta efter någon ny! Det kommer att vara värt det i slutändan.
Hoppas att denna checklista kan hjälpa dig på vägen mot din dröm om att leva vanlife. Kommer du på någonting annat som borde vara med på listan, maila gärna till info@vanlifesverige.se.
Text & foto: Isabel Waite
Har du ett seriöst företag, med goda referenser, som bygger vans och är intresserad av att annonsera på vanlifesverige.se? Maila bella@vanlifesverige.se så pratar vi mer!