9 tips till dig som ska köpa van
Vi vet att ni är många som drömmer om att köpa van, men precis som vi kanske inte har särskilt bra koll på det här med bilar och motorer. Därför har vi tagit hjälp av tre kunniga personer och sammanställt en lista med tips som du kan ha nytta av när du ska köpa en begagnad van.
1. Fundera över dina behov
Strunta i vilka vans andra har för en stund och fundera över vad du ska ha din van till. Är det viktigt för dig att kunna stå upp i bilen? Hur många bältade platser behöver du? Vill du ha ett fast kök eller kör du på stormköket? Kommer du köra på otillgängliga platser så att fyrhjulsdrift är viktigt? Har du skrymmande hobbys och ska få plats med skidor/surfbräda etc? Är det viktigt för dig att bilen är under 6 meter så att du kommer undan billigare på färjor och vägtullar?
För en person kan en Volvo kombi med en inslängd madrass och ett stormkök vara den bästa lösningen, för en annan duger ingenting mindre än en 11 meter lång buss. Det viktigaste är att du tar dig en ordentlig funderare kring just dina behov.
2. Gör en budget
Och räkna in kostnaden för eventuella fel och reparationer. Hur mycket pengar har du råd att lägga på din drömbil? Det är lätt att ryckas med när du ser den där pärlan på Blocket, därför är det viktigt att du har tänkt igenom detta i förväg. Fundera över hur mycket pengar du har råd att lägga totalt, glöm då inte att ta höjd för kringkostnader som skatt, försäkring och det faktum att du kanske måste åtgärda någonting. Om inte annat så kanske du vill inreda den på ditt sätt, köpa solpanel eller fixa någonting annat som gör att den blir just din perfekta drömvan.
3. Gör din research
Så slipper du springa på onödiga bollar. “Wow där är den!” Om du är som jag tar det max 2 minuter innan du har ställt in alla dagens möten, kollat saldot på kontot och sprungit ut genom dörren. MEN för att slippa bli besviken är det smart att leka lite detektiv först! Sök på bilens registreringsnummer på Transportstyrelsens hemsida, där kan du se om bilen är besiktigad, hur långt den har gått, vem som äger den, om skatten är betald och hur mycket skatten kostar – eller om den kanske är skattebefriad. Här finns det också vissa varningsflaggor att titta efter – om bilen har haft många ägare på kort tid är det stor risk att det är en strulig jäkel, scrolla vidare bland annonserna!
Det är också smart att läsa in sig på den specifika modellen för att få reda på återkommande fel som är bra att vara extra uppmärksam på. Till exempel experimenterade Mercedes med en ny typ av rostskydd ungefär runt 1996 till 2002 vilket resulterade i att bilarna ofta blev som knäckebröd allt för fort. Extra viktigt att kolla rost på dessa!
I stora drag brukar en säga att en bensindriven vardagsbil blir rätt sliten efter cirka 30-40 000 mil, medan en diesel i samma klass blir sliten efter cirka 60-70 000 mil. Men tänk på att historien är viktigare än antalet mil. Det väger tyngre om service och oljebyten är skött som det ska. Många dieselbilar har också turbo vilka sällan har en livslängd på mer än 20-25 000 mil, vilket kan vara värt att ha i åtanke. Även om det går att åtgärda så kan det vara en kostsam affär.
4. Köp aldrig obesiktigat
Om du inte tillhör Joakims kategori och köper en avställd folkabuss som har stått på en åker sen 1998, med avsikten att totalrenovera den från grunden – se till att köpa en besiktigad bil! Och om du hade tillhört Joakims kategori så hade du nog inte läst den här listan, så överskatta inte din egen förmåga 😉 Håll dig till besiktigade bilar och be om att få se besiktningsprotokollet.
5. Kolla serviceboken
Och förutse kommande utgifter. Be om att få se bilens servicebok, där kan du se om bilen är servad på rätt sätt och förutse om någon stor utgift är på ingång. Till exempel så ska kamrem och vattenpump bytas vid 12.000 mil eller var 5 år, kolla om det är dokumenterat. (Eller så kan ni göra som oss och köpa en bil med kamkedja så slipper du den oron och extra kostnaden).
Okej nog med research, nu till delen där du vanligtvis skulle ha gått ett varv runt bilen och hummat, kanske sparkat lite på däcken och sen nickat mot säljaren.
Detta är vad du borde göra istället:
6. Titta i motorrummet
Före och efter provkörning. Plocka fram ficklampan och titta under motorhuven! Genom att kolla både före och efter provkörning kan du upptäcka eventuella läckage. Det kan vara blött eller se ut som fuktig “lera”. Ta en titt på gummipackningar och kolla så att de inte är torra och spruckna. Sen är det dags för vätskekontroll:
7. Kolla oljan
Den magiska vätska som kan avslöja en hel del om hur bilen egentligen mår. Kolla hur oljan ser ut! Mycket går att avläsa via lukt, färg och konsistens. Om den är blaskig och luktar bensin, kan det bero på koksade kolvringar. Om den är gojsig/vit/brunaktig tyder det ofta på många starter och stopp och att den körts på kortare sträckor, vilket resulterar i att fukten aldrig riktigt försvinner ur motorn. Det kan vara skadligt för motorn. Motorn hinner heller aldrig komma upp i arbetstemperatur, vilket leder till att motorn kan klogga igen. Då kan motorn rasa även om bilen inte gått särskilt många mil. Om oljan luktar fränt och bränt kan det tyda på att den passerat sitt bäst före-datum och att intervallerna för oljebyte inte har skötts, eller att bilen har körts alldeles för hårt och att oljan har “slagits” sönder. Om du stöter på något av detta – tacka för dig och gå tillbaka till scrollandet!
Så hur ska oljan se ut då? Den ska vara svart med en jämn konsistens som varken är för tjock eller för tunn. Den ska inte heller lukta illa eller vara smulig.
Om oljan får godkänt, gå vidare till kylarvätskan och kolla färg, konsistens och att det inte är något smuts i den. Smuts i kylarvätskan kan bero på flera olika saker och kan även det i värsta fall bli en dyr historia.
8. Gå på rostjakt under bilen
Lite ytrost är inte farligt, men det får inte finnas rost på bärande delar såsom trösklar, tvär- och längsgående balkar. Kolla hur det ser ut ovanför bakaxeln och i infästningarna för stötdämparna. Eftersom du inte kan se hur det ser ut inuti balkar, är det bästa sättet att knacka på dem. Du letar efter ett metalliskt “stumt” ljud, om det helt saknas klang och ser krispigt eller fnasigt ut så spring åt andra hållet! Våga vara grundlig och “jobbig”, var inte rädd för att klämma och känna för mycket!
9. Provkör på alla sätt du kan
Krypkör, gasa, kör på motorväg, tvärnita, sväng fram och tillbaka, lyssna efter konstiga ljud och känn hur bilen går. Hur känns den när du växlar? Är växlarna “sladdriga” och hackar? Testa att släppa ratten på en rak och jämn väg, för att kolla så att inte bilen drar åt något håll.
Vi garanterar inte att du kommer komma hem med en 100% felfri bil bara för att du följer dessa tips, men du har garanterat bättre chans än om du bara hade sparkat på däcken 😉
TIPSTEAMET:
Pappa Kjell – Bellas pappa som ofta nämns i både podden och facebookgruppen eftersom han har lärt mig och Carl allt vi kan! Han har byggt och renoverat flera husbilar och vans innan vi tillsammans byggde Doris för åtta år sen. Dessutom har han typ 55 års erfarenhet av att köpa begagnade bilar så han har lärt sig den hårda vägen!
Elisabeth – En nära vän till mig och Carl och tillika bilmekaniker. Hon är van att skruva på allt ifrån bilar till stora bussar och har stenkoll på vad du ska tänka på före, efter och under köpet. Givetvis är hon också medlem i Vanlife Sverige-gruppen!
Joakim – En annan av medlemmarna i Vanlife Sverigegruppen som har varit väldigt hjälpsam och tagit sig tid att svara på folks frågor i gruppen, på ett tålmodigt och pedagogiskt sätt. De senaste två åren har han plockat isär och byggt upp sin VW-buss som nu precis gått igenom sin första besiktning sedan 1998!
Vi garanterar inte att du kommer komma hem med en 100% felfri bil bara för att du följer dessa tips, men du har garanterat bättre chans än om du bara hade sparkat på däcken 😉
LYCKA TILL MED DRÖMVANKÖPET, VI SES PÅ VÄGARNA!
Denna lista är en uppdaterad version av en lista som vi publicerade på vår blogg på res.se 2018.